سبد خرید0

سبد خرید شما خالی است.

اصول مطالعه برتر قسمت دوم

گذرخوانی :

اصول مطالعه برتر قسمت دوم : خواندن پاراگرافها همراه با درک آنها هدف نهایی خواندن است . خواندن و فهم کلمات و جملات مهارتهای لازم هستند که سرانجام به خواندن پاراگراف منتهی می شوند به علاوه خواننده احتمالا اهداف متفاوتی از خواندن پاراگراف دارد سه هدف عمده برای خواندن پاراگراف وجود دارد.

  • به منظور ایده اصلی یا مرکزی پاراگرافی را می توان خواند که این را گذر خوانی یا سطحی خوانی می نامند .( Skimming )
  • پاراگراف ممکن است برای دریافت اطلاعات مخصوصی خوانده شود این خواندن پژوهشی می نامند. ( Scdhning  )
  • جهت اطلاعات جزیی و درک کامل ممکن است خوانده شود که آن را دقیق خوانی می نامند.(Reading for exact in for mationt )

سطحی خوانی برای بدست آوردن مفهوم اصلی پاراگراف بدون توجه به جزئیات است توانایی تشخیص مقصود اصلی از نوشتن پاراگراف یکی از مفید ترین مهارتهای خواندن است که خواننده باید در آن پیشرفت کند .

سطحی خوانی یک پروسه آزمایش و خطاست خواننده باید بداند به کجای صفحه چاپ شده برای انتخاب اطلاعات درست نگاه کند .

سطحی خوانی فنی به منظور بهینه سازی سرعت خواندن هست از آن برای خواندن کار آمد موثر استفاده   می شودیا اولین قدم مطالعه متن و بدست آوردن مفهوم عام آن جهت فهم بهتر جزئیات عبارت مورد استفاده قرار می گیرد .

گذشته از این که چه هدفی هست سطحی خوانی دو مرحله دارد .

الف ) چشم انداختن به مطالب به منظور یافتن چیزی که قابل جستجو و جایی که قابل نگاه کردن است .

ب ) خواندن مطلب به منظور فهمیدن روش سازماندهی مفاهیم .

مشاهده  اصول مطالعه برتر قسمت اول

 

شیوه سطحی خوانی

سطحی خوانی عملی قدم به قدم با طرز عمل معین است خواننده باید بداند در جستجوی چه می باشد و چگونه اطلاعات را جستجو نماید مراحل زیر برای کمک به خوانندگان جهت بدست آوردن مفهوم عمومی متن پیشنهاد می شود .

  • خواننده باید هدفی در سطحی خوانی داشته باشد چرا دارد می خواند و چه چیز را می خواند ؟ در خواندن اگر او هدفش را روشن کند خواهد دانست کجا را نگاه کند و چه چیز را جستجو کند در نتیجه خیلی سریع تر می تواند بخواند.
  • خواننده به عنوان متن باید نگاه کند و بکوشد در مورد معنایش فکر کند و روی کلمات اصلی عنوان مکث نماید « « « تیتر» مفهوم اساسی یا اصلی متن منتخب است .
  • خواننده باید فقط مقداری از پاراگراف را که برای دستیابی به مفهوم اصلی لازم است بخواند احتمالاخواندن اولین و آخرین جمله هر پاراگراف .
  • او باید به دنبال ابزارهای ترسیمی نظیر تصاویر ، نقشه ها ، عکسها ، نقاشیها ، و نمودارها بگردد . آنها اطلاعات بیشتری نسبت به متون نوشتاری ارائه می کند .
  • او باید هدف نویسنده را در نوشته اش بفهمد منظور نویسنده را ؟ الگوی فکری ؟
  • خواننده ضرورتا می کوشد تا حقایق پاراگراف رابفهمد آیا نویسنده ایده های خود را به ترتیب زمانی به صورت منطقی یا به گونه آماری بیان کرده است ؟ آیا مطالب در یک سازماندهی منظم « یک ، دو » مرتب شده اند .
  • خواننده باید روی یافتن و پیگیری مفهوم اساسی نویسنده دقت داشته باشد و نباید به حفظ جزئیات نظیر تاریخهای جزیی ، لیست اسامی ، شماره ها و اطلاعات دیگر شبیه به اینها مبادرت ورزد .
  • باید کلمات راکلیدی بخواند و از بقیه سطحی رد شود و کوشش کند معانی کلماتی را که نمی داند حدس بزند اگر کلمه ای را که نمی فهمد نباید توقف کند و مجددا بخواند ، خواندن را هر چه قدر می تواند به سرعت ادامه دهد ولی نه آنقدر سریع که حتی به طور سطحی از لب مطلب هم بگذرد.
مشاهده  الگوریتم مورفولوژی ریاضی

 

تمرین:

  • هر جمله را دقیقا خوانده و معین کنید آیا درست ( د ) است یا نادرست ( ن )
  • خواندن برای ایده اصلی را سطحی خوانی می گویند .
  • خواندن برای ایده دقیق را خواندن پژوهشی می گویید .
  • در سطحی خوانی ، خواننده بر جزئیات متمرکز است .
  • سطحی خوانی یک فرایند آزمایش و خطاست .
  • در یک پاراگراف خوب ، بیشتر جملات به طور منطقی سازماندهی می شوند .
  • دورa-b-c یا d که هریک از موارد زیر را بهتر تکمیل می کند خط بکشید .
  • سطحی خواندن ، خواندنی است برای:

a-اطلاعات دقیق

b- ایده مرکزی

c- اطلاعات مخصوص

d- حمایتهای جزئی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشنده شوید

از همین امروز فروش فایل خود را شروع کنید و کسب درآمد میلیونی داشته باشید.